Czego o Data Storytellingu uczy nas… Leonardo diCaprio?

21.02.2023

Kilkanaście dni temu Twitter eksplodował, gdy pojawiły się zdjęcia Leonardo diCaprio z 19-letnią modelką. Nie mnie oceniać charakter tej relacji (nie o tym też jest ten wpis), ale tweety o nowym romansie (?) aktora mogą nauczyć nas sporo o Data Storytellingu.

Oto kilka najpopularniejszych z nich:

“Dziewczyna Leonardo diCaprio miała 12 lat, kiedy Trump wygrał wybory.”

“Dziewczyna Leonardo diCaprio jest tak młoda, że jej licealne doświadczenie zostało zaburzone przez COVID-19.”

“Kiedy “Titanic” miał swoją premierę, dziewczyny diCaprio nie było jeszcze na świecie.”

Dlaczego te tweety są tak nośne? Gdybyśmy po prostu przeczytali, jaka jest różnica wieku w tym związku (?), pewnie wielu wzruszyłoby ramionami – w końcu aktor słynie z młodych towarzyszek. Ale kiedy dodamy do tego kontekst bliski odbiorcy, sprawa zaczyna wyglądać zupełnie inaczej.

Większość z nas pamięta, w jakim (mniej więcej) wieku byliśmy kiedy “Titanic” trafiał do kin. Być może właśnie teraz przypominasz sobie, w jakim to było momencie Twojego życia (o to chodzi!). Raczej zdajemy sobie sprawę z tego, że to było całkiem… dawno.
Z kolei wybór Trumpa, czy zwłaszcza pandemię COVID-19 wciąż wspominamy jako dość świeże doświadczenia. To, ile lat miała wtedy modelka wydaje nam się mocno zaskakujące.

Zauważ, że w jednym z tych tweetów nie pada nawet żadna liczba! A i tak “skutecznie” przekazuje nam informację w taki sposób, aby wywołać założone uczucia.

Dlaczego o tym piszę? Bo znając tę technikę możemy wykorzystać ją do świetnych celów (polecam historię Florence Nightingale, opisaną w książce “Liczby się liczą”). Ale możemy też nie dać się zmanipulować – jeśli widzimy, że ktoś przedstawia liczby w sposób, który mocno pobudza emocje, możemy potraktować to jako znak, by przyjrzeć im się dokładniej, zastanowić nad intencją autora itd.

Fajne? Przydatne? Udostępnij dalej! Możesz też postawić mi wirtualną kawę 🙂

Postaw mi kawę na buycoffee.to
No Comments
prev next
Leave a comment