Z doświadczenia wiem, że współpraca tzw. “biznesu” lub IT z analitykiem danych nie zawsze od początku jest łatwa. Ale kiedy przetrzemy już szlaki i znajdziemy wspólny język, może być bardzo inspirująca dla obydwu stron 🙂 Jak więc dogadać się ze swoim analitykiem? Oto garść spostrzeżeń z mojej strony:
- Pomyśl o analityce jak najwcześniej – planując projekt, jak najszybciej przemyśl, jakich danych możesz potrzebować i na jakie pytania będziesz szukać odpowiedzi. Przekaż te informacje analitykowi, który upewni się, że odpowiednie dane są (lub będą) zbierane i to we właściwej postaci. Wbrew pozorom nie zawsze wystarczy “wrzucić jakiś kod na stronę” – wiele informacji nie jest zbieranych “domyślnie”.
- Prosząc o dane/analizę przedstaw kontekst – powiedz, na jakie pytania szukasz odpowiedzi i co masz zamiar z nimi zrobić. Dzięki temu analityk lepiej zrozumie pytanie badawcze i łatwiej dobierze metody i źródła danych.
- Zarezerwuj czas na spotkanie “operacjonalizacyjne” – w czasie takiego spotkania analityk upewni się, że dobrze rozumie Twoje potrzeby badawcze, a także uzgodni z Tobą definicje (na przykład: jeśli chcesz poznać przyczyny odejścia klientów, musicie ustalić, co znaczy “odejście” – czy chodzi o brak zakupów od 3 miesięcy, a może od roku? A może o dezaktywację konta?)
- Pamiętaj, że często lepiej sformułować problem/pytanie prostym, potocznym językiem, niż prosić o “wyplucie” konkretnych metryk. Każda ze stron może odmiennie je rozumieć (zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynacie współpracę).
- Od początku określ, jaki ma być “produkt końcowy” pracy analityka – potrzebujesz prezentacji z insightami, tabelki w Excelu, automatycznie odświeżanego daszbordu, a może feedu zasilającego narzędzie marketingowe? Każdy z tych produktów będzie wymagał innego podejścia, dlatego uzgodnijcie to na samym początku.
- Powiedz, kto będzie odbiorcą danych – doświadczony analityk będzie potrafił dostosować przekaz do biznesu, IT, project managera itd.
- Ustal, czy oczekujesz od analityka “wyplucia” suchych danych, czy też rekomendacji i insightów. Wielu doświadczonych analityków chętnie zaangażuje się w rozwój produktu, przygotowując wynikające z danych rekomendacje.
- Jeśli jesteś “wytwórcą” danych (np. implementujesz zbieranie “eventów” analitycznych na stronie), zadbaj o ich dokumentację, zachowaj spójność (np. pomiędzy stroną web i aplikacjami) i nigdy nie wprowadzaj zmian bez uprzedzenia.
Tak to wygląda z mojej perspektywy 🙂 A od drugiej strony? Jak widzi współpracę z analitykami tzw. “biznes” i IT? Dajcie znać w komentarzach 🙂
Fajne? Przydatne? Udostępnij dalej! Możesz też postawić mi wirtualną kawę 🙂