Blog

"Niewidoczna" praca analityków

26.05.2023
"Dlaczego to tyle trwa?" - to pytanie pewnie zadaje sobie niejeden odbiorca, kiedy czeka na zleconą przez siebie analizę. Tymczasem, zanim analityk/analityczka w ogóle zacznie "analizować" dane, musi wykonać ogrom pracy związanej z ich pozyskaniem, zrozumieniem, oczyszczeniem i przygotowaniem. A później jeszcze znaleźć insight, sformułować wnioski i przedstawić je w zrozumiałej formie :) Zerknijcie na ten diagram - tak właśnie...
read more

Czego o storytellingu danych uczą nas protestujące Islandki?

26.03.2023
Od 2018 roku w Islandii firmy zatrudniające powyżej 25 osób muszą uzyskać specjalny certyfikat, który potwierdza sprawiedliwą politykę płacową wśród kobiet i mężczyzn. Ale zanim wprowadzono to prawo, co jakiś czas Islandki wychodziły na ulicę, żeby zaprotestować przeciw luce płacowej. I świetnie wykorzystały do tego zasady storytellingu danych. Jak? Kiedy miał miejsce ostatni taki protest, luka płacowa w Islandii wynosiła...
read more

3 książki o storytellingu danych warte Twojej uwagi

17.03.2023
Wiesz, czego nie znosiłam w szkole? Ale tak, że aż mnie mdliło? Tablic geograficznych!Matko Bosko, uczyć się na pamięć, ile dany kraj eksportuje ton ryb? Jak w klasycznym memie: A komu to potrzebne? A po co? Nie znosiłam tych tablic z jednego powodu: one nic nie mówiły. To znaczy były pełne danych, ale te dane nic nie mówiły. Bo wbrew powiedzeniu, dane nie mówią same za siebie. Trzeba nadać im kontekst, strukturę, wskazać...
read more

Czego o Data Storytellingu uczy nas… Leonardo diCaprio?

21.02.2023
Kilkanaście dni temu Twitter eksplodował, gdy pojawiły się zdjęcia Leonardo diCaprio z 19-letnią modelką. Nie mnie oceniać charakter tej relacji (nie o tym też jest ten wpis), ale tweety o nowym romansie (?) aktora mogą nauczyć nas sporo o Data Storytellingu. Oto kilka najpopularniejszych z nich: "Dziewczyna Leonardo diCaprio miała 12 lat, kiedy Trump wygrał wybory." "Dziewczyna Leonardo diCaprio jest tak młoda, że jej licealne...
read more

Dobry dashboard - czyli jaki?

Zawierający wiarygodne dane - zanim opublikujesz swój raport, upewnij się, że dane są świeże i poprawne, definicje metryk i wymiarów są zgodne z używanymi powszechnie w Twoim dziale, daty są używane w spójny sposób (czas lokalny/UTC, tydzień rozpoczynający się od tego samego dnia itd.) Łatwy do "przeskanowania" - dobry dashboard nie jest po prostu zbiorem wykresów, powinien być zaprojektowany z myślą o sensownej architekturze...
read more

Po co Ci eksport danych z Google Analytics 4 do BigQuery?

04.11.2022
Przekonaj się!1️⃣ bardziej zaawansowane analizy (możliwość tworzenia bardziej zaawansowanych warunków, niż w interfejsie),2️⃣ możliwość obliczania wskaźników niedostępnych w interfejsie (można policzyć np. tradycyjny bounce rate),3️⃣ sprawdzanie jaki % zdarzeń generują użytkownicy bez zgody na śledzenie,4️⃣ możliwość sprawdzenia dokładnych statystyk, mimo stosowania Google Signals (sprawdź, co mam na...
read more

Analityku, czy wiesz, jak często jest używany Twój daszbord w Looker Studio?

Myślisz sobie: a po co mi to? To teraz pomyśl, ile czasu przeznaczasz na jego utrzymywanie. I ile pieniędzy wydajesz na BigQuery i płatne wtyczki. A czy na pewno jest aż tak intensywnie wykorzystywany?Przekonałam Cię? No to jedziemy!Jeśli chcemy sprawdzić, jak często odbiorcy korzystają z naszego raportu i jakie jego strony oglądają najchętniej, możemy użyć do tego Google Analytics.Wystarczy założyć nową usługę, najlepiej GA4,...
read more

Jak efektywnie współpracować z analitykiem?

20.04.2022
Z doświadczenia wiem, że współpraca tzw. "biznesu" lub IT z analitykiem danych nie zawsze od początku jest łatwa. Ale kiedy przetrzemy już szlaki i znajdziemy wspólny język, może być bardzo inspirująca dla obydwu stron :) Jak więc dogadać się ze swoim analitykiem? Oto garść spostrzeżeń z mojej strony: Pomyśl o analityce jak najwcześniej - planując projekt, jak najszybciej przemyśl, jakich danych możesz potrzebować i na...
read more

Dlaczego Google Analytics nie mówi prawdy o źródłach odwiedzin i jak to naprawić

30.09.2019
Kiedy w czasie szkoleń z Google Analytics pada pytanie o najczęściej używane raporty, jednej odpowiedzi mogę być pewna: raport źródeł odwiedzin. Nie znam nikogo, dla kogo kluczową informacją nie byłoby to, skąd pochodzi ruch na jego stronie, zwłaszcza jeśli regularnie inwestuje w reklamę. Wydawałoby się więc, że raport o źródłach odwiedzin powinien być prosty i jasny. Tymczasem niemal wszystko, co w nim widzimy, nie jest...
read more

Content marketing – jak to się robi w Islandii?

30.09.2019
Jak content marketing zmienił wizerunek kraju? Wodospady, gejzery, Gra o tron, Sigur Rós, Wikingowie, wulkany… – zapewne z tym większość z nas kojarzy Islandię. W tym roku do listy można dopisać jeszcze islandzkich piłkarzy (z ich słynnym: Hú!). Ale nie zawsze tak było. Jeszcze kilka lat temu, wpisując do wyszukiwarki hasło: Islandia, otrzymalibyśmy całą masę wyników związanych z kryzysem finansowym z 2008 roku i...
read more